פילוח רשימות תפוצה

פילוח רשימות תפוצה
ההתייחסות לרשימת התפוצה שלכם כעל מקשה אחת, היא טעות אשר עלולה לעלות לכם ביוקר. לכל אדם יש מאפיינים, העדפות ורצונות שונים וככאלו יש להתייחס אליהם בהתאם. כל אדם יגיב אחרת לקבלת הניוזלטר, אחד ירכוש והשני יתעלם, אחד ימחוק והשני יתעניין. הסיבה פשוטה מאוד, כל אדם, ובמיוחד קהל הצרכנים הישראלי, מונע וחושב אחרת. כאן נכנסת לתמונה מערכת הדיוור החכמה, אשר אחד היתרונות המובהקים בה היא האפשרות לפילוח רשימות תפוצה, על פי פרמטרים מסוימים המאפשרת ביצוע שיווק ממוקד לקהלים השונים. כיצד בונים רשימות מפולחות אפקטיביות אשר יחזירו את ההשקעה? כל הפרטים והעצות במאמר שלפניכם. 

הניוזלטר כמסר שיווקי אפקטיבי
הניוזלטר שהוא סוג של עלון שיווקי אלקטרוני מאפשר את יצירת הקשר הראשוני וטיפוח מערכת יחסים הקבועה עם קהל לקוחות החברה, באמצעות שליחת תכנים קבועים ובתזמונים ידועים מראש, כגון עדכונים שוטפים בדבר מוצרים חדשים או מלאי מוצרים שחודש, מתן אינפורמציה שימושית כגון חברת מוצרי ניקוי תדוור לקהל לקוחותיה, טיפים לניקיון מהיר לקראת חג הפסח על בסיס יומי למשל. הניוזלטר מאפשר למשל לאתגר את קהל המנויים באמצעות יצירת פעילות אינטראקטיבית הדורשת מהם השתתפות פעילה כגון יצירת תחרות למציאת שם למוצר חדש, כאשר הזוכה שייבחר יזכה באספקת המוצר חינם במשך חצי שנה. שליחת ניוזלטר באמצעות מערכת הדיוור החכמה היא אחת הדרכים האפקטיביות להגדיל את רווחיה של החברה ואילו שליחת ניוזלטר ממוקד לקהל לקוחות מסוים מתוך הרשימה, עתיד להכפיל את החזר ההשקעה. כיצד מבצעים דיוור ממוקד? באמצעות פילוח רשימות התפוצה. אז מדוע ישנן לא מעט חברות אשר לא מבצעות פילוח מושכל של רשימות התפוצה שלהן?

הסיבות בגינן חברות לא מבצעות פילוח רשימות תפוצה
יש לא מעט סיבות, חלקן מובנות וחלקן לא כל כך, למדוע חברות ועסקים לא מבצעים פילוח של רשימות התפוצה, על אף היתרונות הברורים, אחת הסיבות היא מחסור בזמן. מדובר בסוג של אוקסימורון (דבר והיפוכו) שכן מערכת דיוור חכמה בנויה על מנת לחסוך את זמנו היקר של המשתמש בה ויחד עם זאת, הרבה מאוד חברות בוחרות שלא להשקיע זמן בביצועה. אין ספק שפילוח יעיל ונכון של רשימת התפוצה לוקח זמן, מחשבה ותכנון מקדים, בפועל במקום להגדיל את רווחיה, החברה בוחרת להשקיע משאבים במקומות אחרים. הפתרון הוא לעבוד בהדרגה וליצור את פילוח רשימות התפוצה בהתאם למועדי הקמפיינים השונים וכך להגיע תוך מספר חודשים בלבד לרשימת תפוצה מפולחת ויעילה, אשר תאפשר שיווק ישיר ממוקד. סיבה נוספת היא מחסור במידע רלוונטי. מידע אשר הלקוח או המנוי לא מילא בעת הרישום וההצטרפות אל רשימת הדיוור של החברה. יחד עם זאת, ניתן לפתור את הבעיה הזו בקלות באמצעות פילוח הרשימה על פי  ניתוח הנתונים הקיימים בתוך מערכת הדיוור כגון אופן ומועד ההצטרפות, ביצוע רכישות וכו'. עוד סיבה היא מחסור בתכנים. הניוזלטר הוא תוכן שנשלח מראש אל רשימת התפוצה, לרוב מדובר בתבנית מעוצבת שכל שנדרש הוא להכניס בה תוכן רלוונטי לאותו יום/שבוע/חודש. ישנן חברות שלא מודעות לצורך בכתיבה מסודרת של תכנים איכותיים ונתקלות בקושי בהעלאה ועדכון מסודר של תכנים לניוזלטר.

עצות לביצוע פילוח יעיל של רשימות התפוצה
יש לא מעט פרמטרים על פיהם ניתן לפלח את רשימות התפוצה של החברה, היתרון הוא שאין צורך להגביל את עצמכם בכמות הרשימות ומעבר לכך ניתן לכלול כמה מנויים בכמה רשימות תפוצה במקביל, כך שלא תפספסו כמעט אף צורך של קהל לקוחותיכם, פרמטרים כגון:

נתונים דמוגרפיים. הערך של הגיל, המגדר, אזור המגורים התעסוקה ועוד של קהל המנויים שלכם הם יקרים מפז, בעיקר בשל הצורך בשיווק ממוקד למוצרים השונים של החברה, למשל שליחת ניוזלטר מטעם חברת הפקות אשר מודיעה על מועד הופעת להקת RED HOT CHILI PEPERS תישלח אך ורק לטווח גילאים מסוים.

הרגלי רכישה. מערכת הדיוור החכמה מאפשרת סינון נתונים על פי הרגלי רכישה של הלקוחות. פרמטר הרגלי הרכישה יכול למקד את החברה לשלוח ניוזלטרים ממוקדים לאותם לקוחות בדבר מוצרים זהים, טווחי מחירים, מבצעים וכמובן הטבות ללקוחות "זהב".

מנויים לא פעילים. מערכת הדיוור מתוכנתת לזהות מנויים שאינם פעילים, כאלו שנרשמה לגביהם סטטיסטיקה שלילית של פתיחת הניוזלטרים שנשלחים אליהם באופן קבוע. פילוח שכזה, יאפשר לחברה לייעל מאמצים, לשלוח ניוזלטר ממוקד בו ניתן לשאול את הסיבה לחוסר הפעילות ולהניע אותם לפעולה באמצעות מילוי סקרים, השתתפות בתחרות תוך מתן הטבות, חשיפת מבצעים והנחות.

מנויים חדשים.
פילוח רשימת התפוצה על פי מנויים חדשים היא דרך מצוינת "להכות בברזל בעודו חם". מנוי "טרי" שהצטרף לא מזמן לרשימת הדיוור של החברה מעידה על עניין "חם" של הלקוח, לכן יש להתייחס למנויים חדשים בקפידה, תוך מתן יחס מעודד באמצעות שליחת הודעת ברכה על הצטרפות ועוד.

נקודה לסיום
ביצוע פילוח יעיל של רשימות התפוצה ימנע מצב בו מנויים אשר ביצעו את הפעולה הרצויה מבחינתכם, יקבלו שוב ושוב הודעות מעיקות. מדובר במצב לא רצוי אשר עתיד להוביל לשליחת בקשות הסרה אליכם,  ובכמויות. מעבר לכך, יש לקחת בחשבון שמדובר בתהליך דינמי, מנויים מתבגרים, משנים סטטוס ועוד, וצרכיהם כמו צרכי השוק בכללותו משתנים באופן תמידי. על כן, פילוח רשימות התפוצה חייבת להיות משימה מתמשכת בתהליך השיווק של כל חברה. הרווח הנקי שייך לשני הצדדים, הלקוחות ייהנו מקבלת ניוזלטר אשר מותאם לצרכיהם ויפנימו כי אתם כחברה מקדישים זמן ויחס אישי בהם, ואילו אתם, החברה, תעלו את רווחי החברה, מהר מכפי שחשבתם.